Tak trochu smutná zpráva

Jakkoli jsme na stránkách 18400.cz chtěli zůstat hlavně pozitivní a „obcetvorní“, nad některými zprávami ze současného fungování obce prostě zůstává rozum stát.

Jeden z chaberských občanů nelenil, zareagoval na příspěvek o nevyužité dotaci na dostavbu školy a šel po stopách celého dotačního procesu. Na jeho žádost se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy písemně vyjádřilo k průběhu žádosti obce Praha – Dolní Chabry.

Z odpovědi vyplývá, že žádost na čerpání prostředků z Fondu rozvoje kapacit mateřských a základních škol  na dostavbu objektu základní škola obce Dolní Chabry obec sice podala, ale…

„Ministerstvu byla v roce 2014 doručena obcí Dolní Chabry žádost o poskytnutí dotace. Následně v roce 2015 v rámci 2. výzvy k předkládání podkladů byla v roce 2015 umožněna obci Dolní Chabry aktualizace žádosti o dotaci a doplnění některých povinných dokumentů podle požadavků vyhlášených ve 2. výzvě.

Obec Dolní Chabry nereagovala na výzvu MŠMT a k doplnění žádosti o dotaci nedošlo ani v náhradním termínu. „

Pro úplnost uvádím, že celková suma měla být 35 000 000 Kč, z toho dotace 29 750 000 Kč a z vlastních zdrojů obce částka 5 250 000 Kč. Ani argument, že obec neměla na částku rovnající se vlastním zdrojům, neobstojí  vzhledem k tomu, že na spoluúčast velmi rád poskytuje malým obcím úvěr Magistrát hlavní města Prahy. Ten samozřejmě vítá,  pokud městská část může využít prostředků z dotací a tedy peníze na úhradu vlastních zdrojů půjčuje městským částem téměř za hubičku.

Současné bití se v prsa, jak jsme dokázali získat 40 000 000  Kč na dostavbu školy od developera výměnou za větší zátěž pro obec a navíc za podmínek, kdy k vyplacení peněz s téměř jistotou nedojde dříve než v roce 2018, pokud k ní vůbec kdy dojde, a to bez ohledu na konání referenda, tak získává ještě větší pachuť hořkosti. Developer podmiňuje výplatu peněz změnou územního plánu. Ta je dle našich informací ověřených na Magistrátu hlavního města Prahy reálná nejdříve v létě roku 2018. Proces změny územního plánu má svá pravidla, návrh úprav musí projít před jeho schválením zastupitelstvem HLMP schvalovacím procesem v příslušných orgánech a veřejným projednáním.

Developer dle smlouvy o spolupráci složil na účet advokátní úschovy 10 000 000 Kč v dubnu 2016, úhrada částek 22 000 000 Kč a 10 000 000 Kč závisí již mimo jiné na uskutečněné změně územního plánu, která dovolí stavět vyšší domy. Pokud však dle smlouvy o spolupráci s developerem a smlouvy o advokátní úschově finančních prostředků nedojde ke změně územního plánu do 31.3.2017, bude se z částky 10 000 000  Kč vracet developerovi zpět 5 000 000  Kč. Pokud ke změně nedojde ani 31.12.2017, pak se mu vrátí 1 000 000  Kč a pokud ke změně územního plánu nedojde ani do 31.12.2018, vrací se developerovi  zbytek částky deponované na účtu advokáta. Celá smlouva je uzavřena na dobu určitou do 31.12.2019. Do této doby musí dojít ke změně územního plánu a uvolnění uložených částek oproti fakturám generálního dodavatele stavby školy. Časově je celá konstrukce poskytnutí daru velmi na hraně. Do 31.12.2019 se musí stihnout jak změna územního plánu, tak práce na škole. Jediné ustanovení, které nezaniká ani po 31.12.2019, je to, že developer po dobu 4 let od uzavření smlouvy (duben 2016) bude přispívat obci 250 000 Kč ročně do Fondu na financování projektů v Chabrech. K těmto penězům do fondu obec ročně přidá ze svých prostředků 50 000 Kč a účel využití bude dán po dohodě stran.

Smutné je, že peníze pro školu mohly být v případě využití dotace (tedy dodání povinných dokumentů) podstatně dříve než od developera. Sice by již teď přišly v čase pět minut po dvanácté, ale s o to větší jistotou.

Celá odpověď MŠMT v příloze.

odpoved-msmt_anonymizovana

Napsat komentář