Volba pro Chabry nezákonně nadělila starostovi Malinovi 60 000 Kč

Před 5 roky byli rodiče požádáni ředitelkou MŠ na Hrušovanském náměstí paní Nikodýmovou o finanční dar, protože v té době chyběly prostředky na rekonstrukci hřiště u této školky a získat podporu z veřejných prostředků nebylo údajně možné. Přestože naše dcera navštěvovala tuto školku již posledním rokem, rádi jsme přispěli několika tisíci korunami. Podle informací z jednání ZMČ Dolní Chabry ze 4. prosince 2017 se pravděpodobně situace výrazně změnila a financí je asi dostatek. Dvě mateřské školy v naší obci dostaly dotaci ve výši přes 400 000 Kč. Současně zastupitelé Volby pro Chabry na návrh té samé ředitelky MŠ paní Nikodýmové z pozice současné radní na podnět ředitelky nové MŠ Beranov prosadili finanční dar ve výši 60 000 Kč pro pana starostu Malinu jako odměnu za „mimořádné osobní i pracovní úsilí v souvislosti s organizací, výstavbou a otevřením nové MŠ Beranov“. Tomu samému starostovi, který v roce 2015 zcela ignoroval opakované výzvy z MŠMT na získání dotace ve výši 29.750.000 Kč na rozšíření kapacity ZŠ a rozhodl se, že jednodušší bude domluva s developerem Nových Chaber. Řešení několikaleté krizové situace v kapacitě místních mateřských škol a základní školy je jednou z priorit vedení každé MČ a standardní pracovní náplní jejích představitelů. Jednobarevné prosazení (hlasy zastupitelů sdružení „Volba pro Chabry“) odměny pro starostu za bezplatné převzetí MŠ od developera musíme označit přinejmenším za nemorální. Pokud přihlédneme k níže uvedenému výňatku z metodiky Ministerstva vnitra, jedná se dokonce o krok nezákonný.

5.3 METODICKÉ DOPORUČENÍ MV ČR K ČINNOSTI ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ

ODBOR VEŘEJNÉ SPRÁVY, DOZORU A KONTROLY MINISTERSTVA VNITRA 2016

Odměňování a ostatní související nároky a peněžitá plnění členů zastupitelstva obce

Záležitost eventuálního poskytnutí věcného či peněžitého daru členovi zastupitelstva obce (včetně starosty či místostarosty) je zapotřebí vždy zcela oddělit od funkce člena zastupitelstva a jejího výkonu, tzn. postupovat obdobně jako u kteréhokoli jiného občana obce. Členovi zastupitelstva obce může být poskytnut dar jakožto fyzické osobě, např. za určitý mimořádný a neplánovaný společensky prospěšný čin (záchrana života, odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí); nikoli jakožto funkcionáři za úkoly či povinnosti, které mu plynou z výkonu funkce, a za další činnosti, které s funkcí v rámci volených orgánů obce souvisí. Dle našeho názoru tak např. nelze ocenit tímto způsobem starostu obce, který „sehnal pro obec mimořádné finanční zdroje, úspěšně realizoval náročnou investiční akci, aktivně řešil povodňovou situaci, vystupoval za obec v zahraničí“ apod. Byť jsou tyto činnosti jistě chvályhodné, spadají pod více či méně běžnou činnost starosty (jiného člena zastupitelstva obce) a nelze za ně poskytovat finanční dary. Smyslem a účelem daru dle zákona o obcích v žádném případě není mimořádně navýšit měsíční odměnu za výkon funkce a ustanovení § 85 písm. b) zákona o obcích nelze k tomuto zneužívat.

Kategorii „mimořádných jednorázových odměn“ zákon o obcích nezná, a to zcela „záměrně“. Proto takovou odměnu za výkon funkce členovi zastupitelstva obce nelze přiznat – takové rozhodnutí kteréhokoliv orgánu obce (zastupitelstva obce, rady obce či dokonce jen starosty) by bylo nezákonné.

V případě poskytování mimořádných odměn či peněžitých „darů“ již honorovaným členům zastupitelstva obce není vyloučen ani trestněprávní postih, pokud by věc šetřily orgány činné v trestním řízení (např. v případě výsledné kvalifikace příslušného jednání jako porušení povinnosti při správě cizího majetku).  Pozn. Celé znění Metodického doporučení najdete na stránkách www.18400.cz

Vzhledem k výše uvedené metodice je nutné nahlížet na kteréhokoliv obyvatele obce stejně. Proto by si stejnou odměnu zasloužili učitelé a učitelky ZŠ za to, že naučili děti vyjmenovaná slova a kvadratickou rovnici, nebo zahradník za to, že na podzim shrabal listí. Je však jasné, že pro ně Volba pro Chabry odměnu jednomyslně neodhlasuje.

Závazek developera vybudovat v rámci svého projektu objekt mateřské školy byl dojednán již ve Smlouvě o spolupráci, uzavřené dne 9.4.2009 tehdejší starostkou obce paní Jaroslavou Plevovou. Opravdovou perličkou je navíc fakt, že již v prvním roce fungování nové MŠ Beranov je její kapacita naplněna, proto na školní rok 2018/2019 se zápis do této školky se souhlasem zřizovatele (MČ Dolní Chabry) nevyhlašuje, tedy žádné další dítě v příštím školním roce sem nebude přijato.

Tento finanční dar starostovi Malinovi je výsměchem všem chaberským občanům. Jedná se o vrchol arogance moci a zcela bezostyšné prosazování vlastních zájmů starosty a zastupitelů VPCH ve vedení naší MČ. Nechat si zaplatit za to, že bezplatně převzal mateřskou školku od developera a označit tento krok za mimořádné osobní i pracovní nasazení, je vrcholem drzosti. Současně jde i o jasné porušení zákona ve smyslu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Proti přidělení mimořádného finančního daru pro starostu hlasovali zastupitelé Mgr. Šilhová Šafránková, Ing. Vávra, Ing. Hájíčková, paní Francová, hlasování se zdržela Ing. Floriánová a pan starosta Malina.

Pan starosta Malina opakovaně označil za nezákonné pravidelné setkání obyvatel Dolních Chaber v restauraci U Trumpety a vyhrožoval finančním postihem. Své hrozby opíral o povinnost starosty obce dbát na dodržování zákonů. Sám však si nechal odhlasovat a přidělit odměnu 60 000 Kč za činnost, která je jeho základní pracovní náplní. Požadujeme okamžité vrácení finančního daru do rozpočtu obce, omluvu všem občanům a odstoupení z funkce starosty i zastupitele Dolních Chaber.

Dne 1. 2. 2018 byla odeslána stížnost na nezákonné jednání vedení naší MČ na Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra.

MUDr. Petr Závitkovský

2 reakce na “Volba pro Chabry nezákonně nadělila starostovi Malinovi 60 000 Kč”

  1. Ke kapacitě nové MŠ Beranov ještě jedna smutná perlička.
    Ve výše zmíněné Smlouvě o spolupráci z roku 2009 uzavřené starostkou Plevovou se developer zavázal vybudovat na své náklady MŠ se 4 třídami. Následně však v roce 2012 nové vedení obce už v čele se starostou Malinou v Dodatku č.1 k této smlouvě snižuje své požadavky na developera a souhlasí s tím, že investor vybuduje MŠ pouze se 3 třídami. No a ta čtvrtá třída, o kterou obec tímto nepochopitelným rozhodnutím přišla, už teď chybí.
    Tady je tedy dar za mimořádné úsilí opravdu na místě…

Napsat komentář