Stručné odborné stanovisko k přípravě okruhu kolem Prahy

Dnes 26. 4. 2017 by měl vystoupit starosta středočeské obce Radonice Ing. Stanislav Němec na Žofínském fóru k investiční výstavbě dálnic a silnic, kde bude mít prezentaci na téma aktuální situace ohledně přípravy pražského silničního okruhu. K této příležitosti byl vytvořen dopravními odborníky Ing. Milanem Strnadem a Ing. Josefem Tomešem materiál, který se přímo dotýká Dolních Chaber a proto jej publikujeme v plném rozsahu. Za Starosty pro okruh (pod jejichž hlavičkou materiál vychází) jsou pod ním podepsáni Ing. Petr Hejl (starosta městské části Praha – Suchdol), již zmíněný Ing. Stanislav Němec (starosta obce Radonice) a paní Hana Moravcová (starostka městské části Praha – Horní Počernice). Nejpozději od konce 90. let probíhá ostrý spor o trasování silničního okruhu kolem Prahy (SOKP), jakožto součásti transevropské dálniční a silniční sítě TEN – T, jehož hlavní funkcí je tranzit (viz např. státní Politika územního rozvoje). Do dnešního dne se příprava nedostavěných úseků okruhu na severozápadě a východě města fakticky nachází v patovém stavu. V příštích měsících by se ke kauze měl mimo jiné opět vyjádřit NSS na základě kasační stížnosti dotčených obcí a MČ. Celková nutnost a funkční opodstatnění dokončení silničního okruhu kolem Prahy je přitom všeobecně nezpochybnitelná. Rozpor je však v jeho umístění, zda má být průtahem Prahy (alternativa A – ZÚR), nebo jejím obchvatem (alternativa Regionální). Veřejnost, reprezentovaná iniciativou „Starostové pro okruh“ a dalšími iniciativami, požadovala na MD ČR a ŘSD ČR vyhotovení srovnatelné dokumentace pro alternativní (regionální) trasu a transparentní posouzení, které by bylo podkladem o volbě trasy SOKP. To bylo MD ČR a ŘSD ČR trvale odmítáno s tvrzením, že trasa SOKP je daná. Odpor veřejnosti dále pokračoval s podporou nejvyššího správního soudu, který svými rozsudky v letech 2010-2011 zrušil koridor trasy A-ZUR v úseku Ruzyně – Březiněvěs – Běchovice – D1. Teprve v roce 2014, s příchodem ministra Ing. Antonína Prachaře byla veřejnost vyslyšena a na jeho příkaz objednána dokumentace nedokončené části SOKP v trase alternativy Regionální. Tehdejší vedení ŘSD-ČR dokumentaci objednalo a začalo na ni se zhotovitelem spolupracovat (viz mapa). Nástupem ministra Ing. Dana Ťoka a následnou změnou vedení ŘSD-ČR byla aktivní spolupráce investora na projektu přerušena. Konal se pouze jeden interní výrobní výbor (6. 2. 2015), ale žádné projednání s veřejností v průběhu projektových prací, což je v gesci investora. Za těchto nestandardních podmínek byla dokumentace dokončena, předána investorovi v dohodnutých termínech 22. 7. 2014 a 11. 12. 2015, následně vyfakturována a ŘSD – ČR zaplacena. ŘSD ČR v listopadu 2015 si objednalo „Komplexní posouzení alternativního návrhu SOKP“ a alternativy A-ZÚR u ČVUT – Fakulta dopravní – Ústav dopravních systémů. V průběhu zpracování dokumentace (22. 3. 2016) se zásadně změnil předmět plnění z „Posouzení vyhledávací studie a Studie proveditelnosti dokončení SOKP“ proti „Sledované alternativě SOKP v trase A – ZÚR hl. m. Prahy a Středočeského kraje“, tj. posouzení obou variant na pouhé „Komplexní posouzení Vyhledávací studie a Studie proveditelnosti dokončení metodou tzv. „Rizikové analýzy“. Došlo tedy k vypuštění Posouzení dvou alternativních návrhů SOKP, A – ZÚR a REGIONÁLNÍ a k jeho nahrazení jednostranným posouzením alternativy REGIONÁLNÍ metodou rizikové analýzy. TATO ZMĚNA ZCELA ZRUŠILA PŮVODNÍ ZÁMĚR OBJEKTIVNĚ STEJNOU METODIKOU POSOUDIT PROVEDITELNOST DVOU ROZDÍLNÝCH NÁVRHŮ DOKONČENÍ SOKP. Výše uvedená dokumentace je z tohoto důvodu k rozhodovacímu procesu volby alternativy dokončení SOKP pro objednatele (MD ČR, ŘSD ČR) a veřejnost nepoužitelná. Rozhodující aspekty jsou uvedeny pod článkem. Odmítat REGIONÁLNÍ ALTERNATIVU na základě tzv. „nepřijatelných rizik“ (časové zpoždění, nesoulad s ÚP, nemožnost kofinancovat z Evropské Unie, projektová podrobnost), jejichž existence je velice problematická, diskutabilní a zcela opomíjet atributy, které obecně charakterizují dálniční stavby (nehodovost, urbanismus, hygienické zákony, ekonomii, mýtné) včetně pozitiv alternativy Regionální je neprofesní, zavádějící a účelové. S ohledem na výše uvedené je nutno konstatovat, že dokumentace „Komplexní posouzení alternativního návrhu SOKP (10/2016 – 12/2016) je nesprávná odborně, účelová a tudíž nepřijatelná. Pro účely rozhodování státních orgánů, dotčených samospráv a pro jednání s veřejností je proto třeba zpracovat skutečně objektivní porovnání obou alternativ ve smyslu původního zadání a dle mezinárodně uznávaných a používaných metod. Celý dokument v grafické podobě PDF je ke stažení zde: Strucne_stanovisko_web.PDF POZITIVA ALTERNATIVY REGIONÁLNÍ OPROTI ALTERNATIVĚ A – ZÚR:

  • Je navržena v souladu s požadavky pro trasy TEN-T.
  • Neprochází územím, kde jsou již nyní překračovány hygienické limity (Černý Most, Horní Počernice).
  • Nezabírá na území hl. m. Prahy zastavitelná území pro bytovou a občanskou vybavenost.
  • Nevytváří umělou bariéru uvnitř městského organismu.
  • Vede územím s poloviční hustotou obyvatel než A-ZUR.
  • Vyvádí veškerou tranzitní kamionovou a zbytkovou dopravu mimo území hl. m. Prahy a tím trvale do budoucna zlepšuje klima (smog) celé Prahy.
  • Nevytváří na trase TEN-T dopravně kolizní místa, zajišťuje plynulý a bezpečný průjezd tranzitní dopravě.
  • Svojí polohou mimo Prahu zajišťuje minimální mísení dopravy místní a tranzitní – tedy trvale nižší nehodovost.
  • Má o cca 22 miliard Kč nižší pořizovací stavební náklady (dokončení SOKP alternativa A-ZÚR = 55,6 mld. Kč; alternativa Regionální = 33,7 mld.

Napsat komentář